درمان سوختگی حاد

زخم سوختگی ، یکی از شدید ترین آسیب ها به خصوص در میان کودکان می باشد . یکی از مشخصه های اصلی زخم جراحی ، آسیب و مرگ سلول های پوست در ناحیه درگیر می باشد.

لغت سوختگی تنها به معنای احساس سوختگی نمی باشد و در اصل به معنای آسیب شدید و جدی پوست است که موجب مرگ سلول های پوستی می شود . اکثر سوختگی ها با توجه به دلیل ایجاد سوختگی و درجه ی سوختگی ، بدون مشکل خاصی که سلامتی بیمار را تهدید کند ، بهبود می یابد . بیشتر سوختگی های شدید، نیازمند درمان اورژانسی بوده تا از مشکلات آتی و حتی برخی اوقات مرگ بیمار جلوگیری شود.

انواع سوختگی

سه درجه برای تفکیک انواع زخم سوختگی وجود دارد : درجه یک، درجه دو و درجه سه . هر کدام از درجه ها بر اساس میزان آسیب پوستی می باشد. در هر کدام از انواع سوختگی نشانه هایی وجود دارد که طبق آن ، درجه سوختگی تعیین می شود ، لازم است بدانید که دمای بالای ۴۴ درجه سانتیگراد سبب سوختگی می شود که مدت زمان تماس ، سبب ایجاد شدت های مختلفی از سوختگی می شود .

سوختگی درجه ی یک خفیف ترین نوع سوختگی و سوختگی درجه سه شدید ترین نوع سوختگی می باشد. میزان تخریب و آسیب پوستی به شرح زیر است :
سوختگی درجه یک : در سوختگی درجه ۱، پوست شروع بع تغییر رنگ می کند که ممکن است مایل به رنگ صورتی و یا قرمز شود. در این درجه از سوختگی فقط لایه اپیدرم پوست درگیر می شود.

سوختگی درجه دو : در سوختگی درجه ۲ علاوه بر درگیر شدن لایه اپیدرم، لایه درم نیز، درگیر سوختگی می شود. سوختگی درجه ۲، خود بر دو دسته سطحی و عمقی تقسیم می شود. از نشانه های اصلی این درجه از سوختگی، تاول های آبکی و خونی بر سطح پوست است. در پی سوختگی درجه ۲، پوست تغییر رنگ بیشتری می دهد و درد و سوزش آن نسبت به سوختگی درجه ۱، بسیار بیشتر است.

سوختگی درجه سه : در سوختگی درجه ۳ ، تمام لایه های پوست از بین رفته و آسیب بسیار عمیق تر از دو حالت پیشین است . در این نوع از سوختگی به علت اینکه تمام اعصاب بافت فرد از بین می رود ، بیمار در این حالت هیچ دردی حس نمی کند.

همچنین علاوه بر این سوختگی ها ، پزشکان نظر دارند که نوعی از سوختگی وجود دارد که علاوه بر وجود تمام علائم سوختگی درجه ۳، سوختگی از پوست به تاندون ها، عضلات و استخوان ها نیز گسترش می یابد ، که به آن سوختگی درجه ۴ گفته می شود.

علل سوختگی

سوختگی می تواند علل مختلفی داشته باشد، که شایع ترین آن عبارتند از:

• سوختگی بر اثر مایعات گرم و آب جوش
  • سوختگی های شیمیایی
  • سوختگی های الکتریکی
  • آتش سوزی : از جمله آتش سوزی بر اثر شمع و فندک
  • آفتاب سوختگی شدید

درجه ی سوختگی بستگی به دلیل سوختگی ندارد . برای مثال سوختگی ناشی از مایعات داغ بسته به میزان داغ بودن مایع و مدت زمان تماس با پوست، می تواند هر سه درجه از سوختگی ها را ایجاد کند ، سوختگی های شیمیایی و الکتریکی حتی در صورتی که میزان سوختگی ناچیز باشد، نیاز به توجه و رسیدگی اورژانسی دارند.

علت سوختگی

آتش سوزی، برق گرفتگی، تماس با مواد شیمیایی مانند اسید و یا گازولین، از جمله علل سوختگی و ایجاد زخم سوختگی هستند.

درمان زخم سوختگی

در صورتی که زخم سوختگی خفیف باشد، با اقدامات خانگی و طی چند هفته درمان بهبود می یابد . در سوختگی های شدید، درمان بعد از ارزیابی و بررسی اولیه و مناسب زخم و سوختگی، آغاز می شود، درمان هایی مانند مصرف دارو، استفاده از پانسمان های مناسب و سایر روش های درمانی. هدف از درمان زخم سوختگی، کنترل درد، برداشتن بافت مرده از روی زخم، پیشگیری از بروز عفونت، کاهش اسکار و بازیابی و بهبود عملکرد می باشد.

پیشگیری از زخم سوختگی

واقعیت این است که اغلب سوختگی ها در خانه اتفاق می افتند ، به همین خاطر هنگام استفاده از وسایل برقی ، بهتر است جوانب احتیاط در نظر گرفته شود. برخی اقدامات احتیاطی عبارتند از :

• دور کردم کودکان از وسایل آشپزخانه
  • گذاشتن کپسول آنش نشانی در نزدیکی آشپزخانه
  • دور از دسترس نگه داشتن مواد شیمیایی

درمان زخم سوختگی

هدف از درمان زخم سوختگی ، تسریع روند بهبودی و پیشگیری از بروز عفونت می باشد . ابتدا بهتر است جهت پیشگیری از بروز آسیب های بعدی و هم چنین برداشتن بافت های مرده، زخم با آب سرد شسته شود.

این نکته را در نظر داشته باشید که هرگز نباید از محلول های قلیایی جهت شست و شوی زخم استفاده کرد.

استفاده از پانسمان های مناسب ، یکی دیگر از روش های درمانی موثر می باشد.

پانسمان بایستی هر چند روز یک بار و در صورت لزوم، هر روز تعویض شود.

زخم سوختگی باید هر روز بررسی شود، بی رنگ شدن پوست و یا خونریزی، می تواند نشانه ای از عفونت باشد.