درمان زخم های عروقی

زخم عروقی یا زخم وریدی ، شایع ترین نوع زخم است که به طور معمول در اندام های پایینی رخ می دهد و بیش از نیمی از موارد زخم ها را در بر می گیرد. زخم عروقی منجر به از بین رفتن سلول های اطراف خود و بافت پوست می شود. زخم وریدی یا همان زخم عروقی، معمولا به صورت زخم پوست دیده می شود.

علائم و نشانه های زخم عروقی

اندام های تحتانی ، شایع ترین محل برای زخم عروقی محسوب می شود . به ویژه مناطق داخلی قوزک و ساق پا. هنگامی که پوست شروع به تغییر رنگ به قهوه ای – بنفش کند ، نشانه مهمی از وجود زخم عروقی است . ( تغییر رنگ پوست نشانه جمع شدن خون در پاها است. )

در حالی که زخم عروقی بدون درد است ، اما ممکن است بافت اطراف زخم، خشک، ضخیم و دچار خارش شود. از دیگر نشانه های زخم عروقی پا، عفونت زخم و ساطع شدن چرک از زخم می باشد.

زخم عروقی عارضه ای است که عمدتا در افراد میانسال دیده می شود، اما عوامل زیر احتمال بروز این قبیل زخم ها را افزایش می دهند:

– آسیب های قبلی در ناحیه پا مانند شکستگی استخوان پا

– ابتلا به واریکوسل

– چاقی و اضافه وزن

– اختلالات مرتبط با جریان خون و یا انعقاد خون

– مصرف دخانیات

– ایستادن ها و نشستن های طولانی مدت

علائم و نشانه های زخم عروقی

– التهاب پا و احساس کشیدگی در ناحیه درگیر

– تغییر رنگ پوست ناحیه (معمولا ناحیه درگیر به رنگ قرمز و یا کبود در می آید)

– خارش و سوزش ناحیه

– پا درد

جهت تشخیص زخم عروقی، پزشک به بررسی زخم و پوست اطراف آن، و هم چنین سوابق پزشکی بیمار می پردازد تا از ابتلا به شرایط خاص پزشکی مانند دیابت و یا تصلب شریان ها مطمئن شود . در برخی موارد، تست های تشخیصی مانند سی تی اسکن و اشعه ایکس به تشخیص قطعی زخم عروقی کمک می کند.

درمان زخم عروقی

تکنیک ها و روش های متنوعی برای درمان زخم عروقی وجود دارد که در زیر به پاره ای از این موارد اشاره می کنیم:

• پانسمان زخم

یکی از تکنیک های نوین در درمان زخم، درمان مرطوب زخم بوسیله ی پانسمان های جدید  (MOUIST WOUND HEALING) می باشد که امروزه شیوع زیادی پیدا کرده است . از مزایای این روش درمانی می توان به مواردی همچون: کم هزینه بودن ، کاهش دادن عفونت ، تسکین درد و بهبود روند ترمیم زخم و … اشاره کرد.

• وکیوم تراپی

در این تکنیک درمانی ، با اعمال فشار منفی در بافت زخم ، روند بهبود و ترمیم زخم سریع تر پیش می رود و تقویت می شود.

• لیزر تراپی

در این تکنیک ؛ التهاب و تورم را تحت کنترل می گیرند و با تحریک بافت سازی سبب ترمیم عروق و ساخت عروق جدید می شوند. همچنین با بهره گیری از این تکنیک درمانی ، سیستم دفاعی ( ایمنی ) وسیستم عصبی بدن نیز تحریک می شود، که این امر نقش بسزایی در روند بهبودی و ترمیم زخم ، ایفا می کند.

• پی آر پی (PRP)

با تزریق  پلاسمای مملوء از پلاکت ( تهیه شده از بدن خود فرد بیمار ) به محل زخم ، روند بهبودی و ترمیم شدن زخم تقویت می شود و سریع تر پیش می رود.

• اوزون درمانی

در این روش درمانی ، با بهره گیری از اوزون ( O3) ، به تسریع روند بهبودی زخم کمک می کنند.

برای جلوگیری از باز شدن دوباره زخم پس از درمان، چه اقداماتی لازم است؟

با کنترل فاکتورهای خطر، می توانید از پیشرفت یا بدتر شدن این زخم ها جلوگیری کنید. در اینجا چند پیشنهاد ارائه می کنیم:

برای محافظت از سلامت کلی :

-ترک کردن سیگار

-· کاهش مصرف نمک

-یک برنامه پیاده روی با توجه به توصیه متخصص

-نداشتن اضافه وزن

-کنترل فشار خون تحت نظر متخصص

-با تغییر رژیم غذایی و استفاده از داروهای توصیه شده باید کلسترول و چربی خون را در سطح مناسب حفظ کرد

-درمان دیابت و سایر مشکلات سلامتی باید به درستی انجام شود

برای محافظت از سلامت پا :

-توجه ویژه باید به ترومای اطراف پا و مچ پا

-پا باید روزانه در صورت وجود تاول، خارش و قسمت های قرمز کنترل شود

-پا باید هر روز با آب ولرم شستشو داده شود. پا و به خصوص انگشتان باید با دقت خشک شوند

-دمای آب باید قبل از حمام کنترل شود.  نباید گرم باشد (برای افراد مبتلا به دیابت)

-از وازلین برای قسمت های خشک به غیر از انگشتان استفاده شود

-هرگز پابرهنه راه نروید

-پوشیدن کفش مناسب

-قبل از پوشیدن کفش از نبودن سنگ در داخل کفش مطمئن شوید

-کفش های نو نباید بیش از ۱ یا ۲ ساعت در روز پوشیده شوند و هنگام درآوردن کفش باید قسمت های قرمز بر روی پا بررسی شوند.

-در صورت وجود ترک یا تاول در پوست، باید به متخصص اطلاع دهید

-کالوس باید درمان شود و مواد شیمیایی قوی نباید استفاده شود