درمان زخم عفونی

زخم عفونی زمانی اتفاق می افتد که باکتری وارد شکاف پوستی شود . این عفونت ممکن است فقط در سطح زخم و روی پوست باشد ، یا ممکن است بافت و اندام های عمیق تر اطراف زخم را تحت تاثیر قرار دهد  .

زمانی که عوامل بیماری زا به زخم و بافت نرم اطراف آن حمله کنند ، می توانیم بگوییم که زخم عفونی شده است . این عفونت می تواند باعث تحریک واکنش های سیستم ایمنی، بروز التهاب و آسیب بافتی و در نهایت، به تاخیر افتادن روند بهبود زخم شود.

در برخی موارد، عفونت با درمان های خانگی بهبود خواهد یافت، اما در صورتی که عفونت شدید باشد، اقدامات درمانی بیشتری نیاز می باشد، چرا که در صورت عدم درمان، شاهد بروز عوارض شدید و جدی تری خواهیم بود.

پوست ، اولین خط دفاعی بدن می باشد و سطح آن توسط لایه ای از اسید منتل محافظت می شود ، که این لایه باعث می شود PH پوست تنظیم شود، و جلوی ورود عوامل بیماری زا نیز گرفته خواهد شد. در برخی موارد، در صورتی که زخمی بر روی پوست ایجاد شود و سیستم ایمنی نیز ضعیف شده باشد، تماس میکروارگانیسم ها با سطح پوست و زخم می تواند منجر به بروز عفونت شود.

علائم و نشانه های زخم عفونی

– تب

– اریتما یا همان قرمزی

– ترشح چرکی و بدبو از زخم

– تشدید درد

از جمله علائم و نشانه های عفونی شدن زخم می باشد.

در بسیاری از موارد، باکتری های موجود در سطح پوست و یا موجود در محیط پیرامون ما، علت عفونی شدن زخم هستند. استافیلوکک اورئوس، یکی از شایع ترین باکتری هایی است که در عفونی شدن زخم موثر می باشد

تشخیص و درمان زخم عفونی

زخم ها می توانند با میکروب های مضر ( باکتری ) آلوده و چرکی شوند . این مسئله از درمان به موقع زخم، پیشگیری می کند. همچنین خطر مزمن شدن زخم را افزایش می دهد. در برخی موارد عفونت ممکن است به بخش های دیگر بدن سرایت کند . عفونتی که باعث بیماری کزاز شود ، می تواند کشنده و مهلک باشد. پس مهم است که بتوانید عفونت زخمتان را به موقع تشخیص دهید و سریعا اقدام به درمان کنید.

چه عواملی خطر ابتلا به عفونت زخم را افزایش می دهد؟

اما موضوعی که دراین بین پیش می آید و از اهمیت بالایی برخوردار است ، چگونگی عفونت زخم است . هر چیزی که توانایی بدن شما را برای بهبود زخم، کاهش دهد می تواند شما را در معرض خطر عفونت زخم قرار دهد. این موضوع شامل موارد زیر می باشد:

• سن بالاتر از ۶۵ سال
  • داشتن اضافه وزن
  • شرایط پزشکی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند. مانند مبتلا بودن به دیابت یا HIV
  • داروهایی نظیر استروئید که باعث ایجاد تضعیف در سیستم ایمنی بدنی می شود.
  • شیمی درمانی
  • داشتن تغذیه نا مناسب
  • وجود اشیا خارجی در زخم مانند تکه های شیشه یا فلز
  • کاهش جریان خون به ناحیه زخم شده در پی فشار خون بالا یا رگ های خونی مسدود شده

راه های پیشگیری از عفونت زخم

برای در امان نگه داشتن زخم ها از عوامل عفونت زا، مراحل زیر را دنبال کنید:

• زخم را با آب و شامپو بچه بشویید
  • مقدار کمی از پماد آنتی بیوتیک استفاده کنید. شما می توانید این پماد را به راحتی از داروخانه خریداری کنید. البته لازم به تاکید است در صورت داشتن عفونت نباید زخم خود را در خانه درمان کنید.
  • زخم خود را با پانسمان مناسب بپوشانید و روزانه آن را تعویض کنید
  • زخم تمیز را برای ۲۴ ساعت اول، خشک نگهدارید
  • تعویض پانسمان زخم را با استفاده از دستکش های استریل تعویض نمایید

برخی از روش های درمان زخم عفونی

با توجه به میزان عفونت زخم شما ، ممکن است پزشک متخصص، اقدام به پاک کردن زخم شما با وسیله مناسب کند.

• وکیوم تراپی یا خلا زخم ممکن است روی زخم عفونیشما تاثیر مثبتی داشته باشد و به بهبودی آن کمک کند.
  • اوزون تراپی یا اکسیژن درمانی یکی دیگر از راه های درمان زخم عفونی محسوب می شود. با استفاده از روش اوزون تراپی، اکسیژن بیشتری به بافت های زخم شما می رسد و روند بهبود زخم شما را تسریع می بخشد.
  • اگر شدت عفونت زخم شما زیاد باشد، ممکن است نیاز به جراحی برای پاک کردن زخم و حذف بافت آلوده و یا برداشتن شی خارجی از زخم، باشد.
  • تجویز دارو :  ممکن است دربرخی از موارد، پزشک معالج شما مصرف آنتی بیوتیک ها را به طور موضعی و یا به صورت خوراکی، تجویز کند. لازم به ذکر است مصرف هر نوع دارویی باید تحت نظر پزشک و به تجویز وی صورت گیرد. از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزید. در برخی از حالات عفونت شدید ممکن است آنتی بیوتیک های وریدی برای مقابله با عفونت شدید خون تجویز شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

• اگر تب و لرز داشته باشید.
  • درد، قرمزی یا تورم در اطراف زخم داشته باشید.
  • هیچ نشانه ای از بهبود زخم شما وجود نداشته باشد.
  • احساس بی حسی در ناحیه اطراف زخم داشته باشید.